lørdag 13. juni 2009

Det er synd på norske menn...

...som stifter bo med en norsk kvinne fremfor å kjøpe seg hjem en tahilandsk eller en russisk kone.
En forsker forstår godt at nordmenn velger thailandske og russiske kvinner fremfor norske.
Dette har vi hørt før, av både profilerte politikere og andre.
Thailanske og andre utenlandske er bedre på å behage mannen på alle mulige måter mens vi norske ikke under noen omstendigheter ønsker å behage mannen.

Det er greit med generalisering når det går denne veien, ikke den andre. For om jeg sier at jeg tror thailandske er så flinke til å behage mannen at de gjerne gjør det med flere samtidig, da er jeg ufin og generaliserer. Her på berget ble 3 horehus nedlagt, det står bare igjen et ekskortebyrå. Alle "ansatte" i både ekskortebyrået og horehusene var thailandske.
Men å si at norske kvinner er late, infame og frigide, det er helt greit. Ingen reagerer på generaliseringen da.

Forskeren Hanne Nibintu Herland sier flg.:
"Sex og mat— Det er på tide å gi opp kvinnekampen. Det er så mange fæle norske kvinner. Noen ganger skal kvinner være stille og gjøre som mannen sier. Jeg forstår godt at norske menn heller vil ha russiske og thailandske koner. De liker i det minste sex og er gode til å lage mat, sier Herland foran den lydhøre, overveiende kristne forsamlingen."

Jaja, kanskje menn vil ha en sånn kvinne? En som vil behage dem og ikke sette krav?
Greit for meg, de må bare hente seg hjem hva det skulle være bare de ikke trår meg for nære.

Hvordan har en forsker kommet frem til at thailansdke er mer glad i sex enn norske? Hvem har de spurt? Kanskje de har spurt menn som har skilt seg fra en norsk og kjøpt seg ei utenlandsk?

Hvorfor vil ikke en kvinne ha sex med en mann? Er det alltid kvinnen sin feil?

Det kan se ut som det er et enormt sprik mellom norske menn og kvinner. Mennene vil ha kvinner som behager dem og ikke sier dem imot. Kvinnene vil ha menn som ser på dem som likeverdige og som ikke krever mer enn han yter.


Hva er galt med den norske mann som føler seg truet av kvinner som setter krav til seg?

23 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Du generaliserer ganske bra selv her syntes jeg. Jeg kjenner til norske menn som er underdanige ovenfor sin kone og andre igjen som ønsker seg tilbake til svunne tider der mannen var sjefen. De aller fleste menn befinner seg selvsagt mellom disse ytterpunktene.

    Jeg forstår ikke helt hvorfor du finner det så fornærmende at et fåtall etnisk norske menn finner lykken med utenlandske kvinner. Mange har forsøkt flere forhold tidligere, men har formodentlig blitt lei av å kjempe med en kvinne som hele tiden "utfordrer". Andre kommer fra utflyttingstruede småsteder der kvinner ikke vil bo. At du da er sterkt nedlatende til disse, syntes jeg er upassende.

    Uansett dreier dette seg om en liten prosentdel, antageligvis mye mindre enn de etnisk norske kvinnene som involverer seg i forhold med fremmedkulturelle. Er du også reservert mot slike forhold?

    Norske kvinner er blant de i Europa som er minst fornøyd med mennenes innsats i husarbeidet bla. Dette skyldes neppe at norske menn er mindre flinkere å delta enn andre europeiske menn. Tvert i mot vil jeg tro. Dette dreier seg om at kvinner her hjemme stiller høyere krav til sine menn.

    Den likestillingen vi har i Norge, er på mange måter en likestilling på kvinnenes premisser. Det er et ensidig fokus på områder kvinner føler seg diskriminert. Dette må selvsagt menn ta sin del av skylden for, men det kan virke som om vi har blitt passivisert av en aggressiv og langvarig kvinnekamp. Det kan jo godt tenke seg at denne trenden også blir videreført i norske hjem - noe som jo kan bidra til å forklare at stadig flere etnisk norske menn (fremmedkulturelle gifter seg allerede i overveldende flertall med hentebruder) prøver lykken med kvinner som har en annen kultur.


    Punkter til ettertanke:

    1. En stor overvekt av ekteskapsbrudd og forholdsbrudd i Norge blir initiert av kvinnen i forholdet.

    2. Hver fjerde 45 år gamle mann i Norge er i dag uten barn. Bare halvparten så mange kvinner er barnløse. Dette er en økende utviklig.

    3. I gjennomsnitt har de barnløse mennene lavere utdannelse, dårligere økonomi og er dårligere integrert i arbeidslivet en gjennomsnittet. De barnløse kvinnene, derimot, kjennetegnes i hovedsak av høy utdannelse og god økonomi. Noe som indikerer at barnløsheten for kvinner er selvvalgt, mens den ikke er det for mannen.

    4. Kvinner velger heller å få barn med ettertraktede menn med barn fra tidligere forhold enn med menn med lavere status.

    5. Det er en eksplosiv økning av enslige mødre. Altså velges menn bort som foreldre, men ikke som forsørgerkilde.

    6. Det er et mannsoverskudd i den aktuelle alderen som ytterligere blir forverret av innvandring som i større grad består av menn enn kvinner.

    At du likevel retter skytset og fokuset så ensidig som du (og mange andre kvinner) gjør, aksentuerer bare hvorfor stadig flere menn forsøker å finne lykken andre steder. Du spør hva som er galt med den norske mann. Kanskje du heller burde spørre deg selv om hva som er galt med den norske kvinne? Først når vi møter hverandre på halvveien, kan vi håpe på en genuin forståelse av hverandre på disse sakene.

    SvarSlett
  3. Siden Herlan ikke virker nyansert gjennom dagbladet, så kan vi som lesere nyansere journalisten? Herlands utspill er kjempeflott og kjenner igjen hennes metode å operere med. Jeg bruker den selv. Jeg tror Herlan f.eks i likhet med meg, roper kraftig i medvind når andre roper i motvind, for legge motvekten. Synes det er skummelt jeg at et helt samfunn roper i kor, og ja, er det kanskje kvinnekampen som har gått for langt? Er det det alle skilsmissene vi ser, tegner? Vi må ikke glemme historien vår forut, og hvor vi kom fra. Dessuten, Det er når alle er enig med meg, at jeg tror jeg tar feil, for å sitere vår alles kjære fargeklatt Oscar Wilde.

    SvarSlett
  4. Herregud og Jesus for en saueflokk.

    Folk sitter og diskuter som om dette var en svart hvitt situasjon, der man må velge enten den ene eller den andre siden.

    Er det ingen av dere tullinger som fatter at det hun antyder er at norske kvinner har blitt for opptatt av antagonisme, som følge av kvinnekamp, fremfor å finne lykken sammen med mannen.

    Mange norske kvinner ser ut til å ta feminist-vaset veldig alvorlig, så alvorlig at de fornekter et naturlig forhold til menn.

    Herland oppfordrer til forståelse og samarbeid, for å gjøre et forhold bedre, hun oppfordrer jo ikke kvinnen til å være mannens slave.

    Det er forresten dødsens sant, at kvinnen setter mange krav til mannen, mens det blir fullstendig galt hvis mannen setter noen krav tilbake. Det er denne mentaliteten som gjør at skilsmisser skjer mer og mer hyppig. Kvinner har blitt så opptatt av sin egen selvstendighet, at de ikke lenger trenger mannen til noe annet, enn å være deres personlige lommebok.

    Forresten, så har jeg funnet lykken med en utenlandsk kvinne, fra sør amerika. Kan ikke si å ha møtt en norsk kvinne som er så opptatt av at vi skal ha det fint sammen. Som mann blir det også jævlig mye lettere å bidra hjemme, når du vet at du blir satt pris på.

    SvarSlett
  5. Loewe: Ensidig?
    Vi norske og vestlige kvinner er heldige som har valg. Vi kan velge en mann og vi kan velge ham bort. Mange har ikke denne muligheten.
    Før kunne vi ikke velge og da måtte vi ta til takke med det vi fikk. Tenk om du måtte oppleve det? tenk om du måtte være sammen med en kvinne som slo, eller som drakk og ikke jobbet? Eller du måtte ta til takke med ei som var notorisk utro eller ikke brydde seg om verken deg eller barna?

    Jeg synes utviklingen mtp skillsmisse er skrekkelig. Men det er begge kjønn sitt ansvar, ikke bare kvinnen. Hvorfor tror du det er flest kvinner som bryter ut?

    Jeg tror mange mann faller helt gjennom når det kommer til det at kvinner nå kan velge. Det er de som kjøper seg kjærlighet og omsorg. Det er ikke snakk om likeverd når en mann betaler for en kvinne.

    SvarSlett
  6. Andebyen: Kan du spesifisere hva du mener med at kjønnskampen har gått for langt?
    Er det kvinners feil at det er så stor skillsmissestatistikk?
    Stiller kvinner større krav enn menn?

    SvarSlett
  7. Problemet med Hanne Herland er at hun forsterker de fordommene som allerede altfor mange nordmenn, tydeligvis inklusive Amazing Grace, har. Jeg har aldri møtt en nordmann som har kjøpt seg en utenlandsk kone, men mange som har funnet kjærligheten i utlandet. Alle har de hatt forskjellige grunner til å forelske seg i nettopp denne personen og alle har forskjellig personlighet, men i samsvar med nettopp deres partner.

    Faktisk har jeg inntrykk av at de parene jeg kjenner hvor den ene parten er utenlandsk stort sett er mer harmoniske og jevnbyrdige enn de helnorske parene jeg kjenner. Alt for mange nordmenn, kanskje mest kvinner, ser ut til å betrakte parforholdet som et spill hvor man skal score poeng over partneren. Samtidig hører jeg også om altfor mange par hvor en kvinne klynger seg til en voldelig mann for de elsker jo egentlig hverandre, han har bare sin egen måte å vise det på.

    Jeg giftet meg ikke med min kone fordi hun er thai, men fordi hun er den rette for meg og vi passer perfekt sammen. Og jeg er sikker på at hun ikke giftet seg med meg for pengene mine for da vi ble sammen hadde jeg mindre penger enn hennes thailandske eks-mann.

    Denne kommentaren ble litt rotete, men men.

    SvarSlett
  8. @AG: Syntes du skal ta det jeg nevnte over til hjertet, men du fortoner deg som innbitt og låst i ditt syn på dette til at jeg tror videre debatt er særlig fruktsom. Men siden jeg likevel har tid på mine hender kan jeg ta opp noen punkter. :)

    Du antyder at russiske og thailandske kvinner, som det her er mest snakk om, ikke har noe valg når det kommer til hvem de gifter seg med. Dette medfører selvsagt ikke riktighet. Jeg oppfatter russiske kvinner som både feminine og sterke. Å tro at thai-kvinner er føylige vesener som bare er interesert i å imøtegå menns behov er veldig naivt. Kravene deres er riktig nok neppe så store som hos norske kvinner, men når en ser på antallet skillsmisser her hjemme - er dette kanskje for det beste? Dette betyr ikke at kvinnen automatisk er undertrykt og utnyttet av den grunn.

    Du snakker om hvor vanskelig kvinner hadde det før i tiden. Nå er jeg mest opptatt av nåtiden og situasjonen har reversert seg. Menn sliter mere med dette enn kvinner av grunner som nevnt i mitt første innlegg.

    Hvorfor tror DU at det er flest kvinner som bryter ut? Jeg har jo allerede oppgitt noen grunner i forrige innlegg. Jeg kan supplere at kvinner har større forventninger til ekteskapet enn menn generelt sett. Dette starter allerede fra ung alder der kvinnen drømmer om bryllup og ideal mannen. Jeg kan forsikre deg om at vi menn ikke har det slikt. I all hovedsak bryter de fleste ut pågrunn av det de mener er forsømmelse. Dessuten ser kvinner på seg selv som konfliktløsere, og når DE gir opp, så er ekteskapet vanligvis over.

    http://www.marriagebuilders.com/graphic/mbi8111_leave.html

    Lenken overfor er interesant lesning og kan kanskje bidra til å nyansere bildet ditt litt.

    At en mann har økonomi til å besørge en utenlandsk kvinne med svak personlig økonomi, betyr ikke nødvendigvis at kvinnen ikke er likeverdig mannen. Det er flere måter å finne balanse på i et ekteskap enn det rent finansielle. Dessuten vil kvinnen kunne ta seg både jobb og utdannelse for å bidra på lik linje økonomisk. Syntes du viser hvor snevert ditt syn er på saken med denne antagelsen.

    SvarSlett
  9. Loewe: Thailandske kvinner er i årekker blitt hentet hit som postordrebrud. Da er utg.punktet deres et annet enn hos oss som allerede bor her og som har muligheter til å forsørge oss selv. Nå er tidene heldigvis endret og thai damer har et bredere nettverk her enn før. Det gir dem større muligheter så de kan bli likestilte som oss norske.

    Hvis man leser statistikk så ser man at de viktigste årsakene til at kvinner bryter utav ekteskapet er økonomiske, utroskap og uenighet om oppdragelse.
    Kanskje mannen ser på dette som utelukkende kvinnens feil?


    Hvorfor kal jeg nyansere bildet mitt?
    Jeg mener nå, i morgen og for all fremtid at kvinnen er like mye verdt som mannen. Skulle jeg endret mening vil det komme av et markant kognitivt funksjonsfall.

    SvarSlett
  10. Stigmv: Jeg får meg ikke helt til å tro at alle gifter seg med thidamer av kjærlighet. Fordi her jeg bor blir det arrangert reiser til Thailand for å finne seg make. Ukesturer.
    Den bydelen jeg bor i er det flest utenlandske som bor. Mange er thaidamer.
    Det med antall prostituerte blant dem har vært et stort problem, ikke minst fordi thaidamer føler seg stigmatisert pga det.

    For meg må mannen gifte seg med den han vil, og nasjon spiller ingen rolle. Men å bruke det på den måten det blir gjort her i landet er usmakelig. Mennene fremstiller thaidamer som noen hushjelper med utvidede rettigheter. Bare les hva politikere som Rødde fremstiller sin asiatiske kone.
    Det oser ikke akkurat av likeverdighet og kjærlighet når en mann drar frem konens evne til å behage ham som kvalitetsindikator.

    SvarSlett
  11. Jeg bor også i en bydel med spesielt mange norsk-thai ektepar og ingen av de har vært på slike ukesturer. Uansett tror jeg at mange av de som tror det er bare å hente seg en underdanig thaidame har et stort sjokk i vente. Thaidamer har gjerne bein i nesa, og det er også en del kulturelle ting man må være obs på.

    Jeg kjente ikke til Rødde fra før, men han virker som en usmakelig fyr, ja, og nettopp den typen som er med på å forsterke fordommer. I min erfaring er slike som han i mindretall, selv om det selvsagt ekstisterer en del av de.

    Mange thailandske damer sier de liker europeiske menn fordi vi er snille og respekterer kvinner, mens thailandske menn røyker, drikker, er utro og behandler sine koner som tjenere.

    Sånn som situasjonen i Norge er nå er det nesten så jeg angrer at jeg kom tilbake. Delvis på grunn av folk som Rødde og Herland som sprer fordommer, men mest fordi jeg ikke har sett min kone og datter på 6 måneder og må regne med enda noen måneder før de får oppholdstillatelse, og jeg savner de så veldig at jeg ikke klarer å sove.

    SvarSlett
  12. @AG: Syntes du har mange fordommer. La meg kort adressere noen av dem.

    "Hvis man leser statistikk så ser man at de viktigste årsakene til at kvinner bryter utav ekteskapet er økonomiske, utroskap og uenighet om oppdragelse."

    Dette høres besynderlig ut. Kan du gi kilde til denne statistikken? Når det gjelder utroskap, kan jeg nevne at kvinner gjennomgående er mere utro enn menn:

    En undersøkelse foretatt av sosiolog Willy Pedersen publisert i fagtidsskriftet Acta Sociologica kommer det frem at norske kvinner har sin seksuelle debut før guttene, de er mer tilfredse med sexlivet og de har oftere samleie. De er også mer utro enn menn.

    22 918 svensker har deltatt i undersøkelsen på aftonbladet.se, nettsida til Sveriges største avis. 25,6 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer at de har vært utro i sommer, mens 19,3 prosent av mennene svarer det samme.


    "Hvorfor kal jeg nyansere bildet mitt?
    Jeg mener nå, i morgen og for all fremtid at kvinnen er like mye verdt som mannen. Skulle jeg endret mening vil det komme av et markant kognitivt funksjonsfall."

    Hvis du tror jeg og de fleste andre som har postet her mener noe annet enn at kvinnen er like mye verdt som mannen, så kan jo dette med respekt å melde - tyde på at din kognitive funksjon allerede er kompromittert.

    Nyansen er særdeles mangelfull gjennom ditt ensidig fordømmende og nedlatende syn på de menn og kvinner som har inngått slike ekteskap. Som nevnt tidligere har menn mange gode grunner til at stadig flere inngår ekteskap med en utenlandsk partner. Du derimot syntes å være besatt på tanken av at de nesten utelukkende er kvinnehatere som bare vil ha en sexslave i hjemmet. Jeg sier ikke at det ikke finnes slike menn, men jeg velger å tro at de er i et ørlite mindretall.

    SvarSlett
  13. A.G. skrev: "det oser ikke akkurat av likeverdighet og kjærlighet når en mann drar frem konens evne til å behage ham som kvalitetsindikator" At kjærlighet og likeverd er enerådende faktorer i gjennomsnitts-forholdet i norge er en naiv og/eller virkelighets-fornektende illusjon. "det er ikke snakk om likeverd når en mann betaler for en kvinne", skriver du. Er det snakk om likeverd når kvinner velger mann ut fra økonomi og sosial status, slik kvinner gjør (sjekk statistikk på dette, loewe nevner noen resultater lenger oppe som du ikke kommenterte)? Bytte av penger mot seksuell attraksjon er en hovedfaktor i vestlige forhold, enten vi liker det eller ikke. Statistikk bekrefter dette faktum som vi har kjent til lenge. Dette kommer åpnere frem når thailandske og russiske kvinner gifter seg norsk, og begge parter i slike forhold opplever sosialt stigma. Vi lesser vår egen skam over på dem. Og da spesielt på mennene, selvfølgelig, det er jo mote å demonisere mannen for tiden. Og tabu å omtale kvinners lite tiltalende trekk. En fjollete trend som kommer av at kvinner tidligere hadde dårlige kår, og fremdeles har det noen steder. Men dette er i ferd med å ta slutt, kvinner er jo lykkeligere enn menn i norge. Jeg håper jeg lever lenge nok til å se pendelen svinge den andre veien, slik at jeg personlig vil oppleve likevekt.

    SvarSlett
  14. stigmv: Det er flere enn deg som angrer de flyttet tilbake. Spesielt kvinner som opplever å bli satt i bås bare pga de kommer fra det landet. De føler seg stigmatisert og noen sier de føler de blir satt ned på.

    SvarSlett
  15. Loewe: Har jeg et snevert og mangelfult syn fordi jeg ikke mener det samme som deg?
    Jeg måler ikke et menneske i verdi utfra kjønnet, men utfra det mennesket står for, uavhengig av kjønn.

    Ang. årsak til ekteskapsbrudd finner du i statistisk sentralbyrå t.x.

    Årsaken til ekteskapsbrudd er ikke herskesyke kvinner, så enkelt er det ikke. Kanskje menn også burde være mer bevisst sine valg før de inngår ekteskap?
    Jeg tror at hovedårsaken til alle brudd skyldes mangel på kommunikasjon og mangelen på respekt og da har begge et ansvar.

    SvarSlett
  16. Per Gunnar: Det er like ille om kvinner velger menn pga romslig økonomi. Det vet vi skjer. Men er det bare kvinnens skyld? Mannen har jo også et valg.
    Kanskje man må være mer selektiv ved valg av make?

    Jeg synes slett ikke det er ille at menn gifter seg med utenlandske damer. Jeg unner dem lykken. Men synes de skulle holdt seg for god til å proklamere at kvinner fra et knippe valg er bedre enn norske pga deres ønske om å tilfredsstille sin mann. Da stigmatiserer dem og er med på å skape et feil og unyansert bilde av sin kone.
    Det er mulig at danske menn er bedre i sengen enn norske, men hadde jeg valgt en dansk mann ville jeg ikke gått ut i media å proklamert dette.

    SvarSlett
  17. Jeg syns det er helt greit når menn med damer fra thailand eller russland kommuniserer at det er forskjell på kjønnenes forhold til hverandre i Norge kontra andre kulturer. det bidrar til innsikt i vårt eget samfunn. det trenger vi, spesielt rundt dette temaet. har kvinnene blitt det dominerende kjønnet her til lands/i vest-europa? mange mener det, og spørsmålet er interressant.
    jeg syns ikke menn som sier f.eks. thai-damer er flinkere til å tilfredsstille mannen sin stigmatiserer dem eller skaper et feil/unyansert bilde av dem. er det stigmatiserende å holde mannen sin blid og fornøyd ved hjelp av senga eller kjøkkenet? like mye som at mannen holder kona blid og fornøyd ved hjelp av god økonomi/status, og tar hensyn til damas følelsesliv/seksualdrifter.
    Forøvrig: det er artig å bytte ordene mann/kvinne i diverse debatt-innlegg.
    P.s: de "horehusene" som ble nedlagt......i thailand er prostitusjon utbredt p.g.a. fattigdom, og dette fungerer utover landegrensene. har nok ingenting med thai-damers personlighet og seksualitet å gjøre.

    SvarSlett
  18. per gunnar: Hver sin lyst. Vi kvinner, de fleste av oss iallefall, vil ha en mann som er oss likeverdig og som ser på kvinnen som en likeverdig part.

    Hvis det eneste du krever er mat og sex av din kone, så må jeg si du er heldig stilt.
    Jeg ville aldri hatt en slik mann, jeg synes ikke det er storforlangende å vil ha en mann med integritet, selvrespekt og som stiller krav til de han omgir seg med. Hadde en mann vært fornøyd med bare maten jeg lagde og sexen jeg ga, ville jeg sett på ham som evneveik. Og hva skal man med en underyter?

    SvarSlett
  19. Kvinner i dag er utspekulerte og gjør aldri en gjerning som ikke tjener dem selv. Enkelt og greit.

    Manipulerende, baksnakkende fæle vesener. Bare se på en arbeidsplass med kun kvinner, der er det mye konflikter og sykefravær.

    E-G-O-I-S-T kalles det.

    SvarSlett
  20. Ola: Joda, alle kvinner er akkurat sånn. Og menn er akkurat like dem også?
    Så når noen blir dømt for voldtekt og vold, så er alle menn sånn?

    Å dømme alle på grunnlag av personlige erfaringer...er bare altfor dumt

    SvarSlett
  21. .......og der var det slutt på fornuften igjen. at jeg bare krever mat og sex av kona er tatt ut av løse lufta. merker at du forsvinner eller blir abusive når du får motgang. "hva skal man med en underyter"? heh, underyter er et jævla nazi-uttrykk. sint? dakar jenta.....

    SvarSlett
  22. per gunnar: hvorfor skal jeg være sint?
    Jeg synes at ikke det er rett over for kvinnene som blir fremstilt som det eneste de vil er å tilfredsstille mannen. Det virker som de fremstiller dem som lydige slaver.

    Jeg mener ikke kvinner er kravstore de krever bare det samme som menn har gjort i åresvis.
    Men i dag er vi så heldige, menn og kvinner, at vi har valg. Det gjelder bare å være bevist de valgene.

    SvarSlett
  23. jeg er selv gift med thaidame nå, og jeg er egentliog en tøffelhelt pga at jeg har fått en stedatter som gjær at jeg har problemer med å gjøre det slutt.
    mange av disse thaidamene vet virkelig å benytte seg av norske/dumsnille menn for å komme hit

    SvarSlett