mandag 15. juni 2009

Fra ord til handling

Helt siden jeg gikk ut i arbeid etter endt utdanning, tidlig på 90 tallet, har likelønn vært en sak i valgkampen. Enda har ikke noen gjort noe for å gjøre handling utav lovnadene.
Vi i kvinneyrker er underbetalte og alle politikere har en god grunn for å forklare hvorfor vi må ta til takke med å være underbetalte....helt til valgkampen nærmer seg. Da er Erna, Jens, & co ute og lover at dette skal være en kampsak. Kristin er de som alltid roper høyest og lover mest.
Er det noen som tror på dette?
Jeg tror ikke de tror på det selv. De setter på en gammel plate som de har glemt innholdet i. Spiller den bare opp igjen avgammel vane.

Men når politikerne går ut og roper om likelønn så tar de frem bare to yrkesprofesjoner. De vet ikke om andre.
Lærere er underbetalte sier de. Javel? Hva er vi andre da, med like lang utdannelse?
Sosionomer, barnevernspedagoger og vernepleiere er langt under den lønnen en lærer har.
Lærerne har en god organisasjon, vi i FO er en liten organisasjon med stort sett bare kvinner i. Da vet vi alle at vi er tapere i lønnsforhandlinger etter lønnsforhandlinger. Vi er som ikke eksisterende.

Har dere hørt en politiker nevne sosionomer, barnevernspedagoger eller vernepleiere?
Nei, det er bare sykepleiere og lærere de vet om. Og da kan vi ikke regne med at noe drypper på oss.

Jeg tror ikke vi i typiske kvinneyrker, lavtlønte kvinner i offentlig sektor kommer til å få en brøkdel av det løftet alle politikere lover, så lenge jeg er yrkesaktiv.
Vi stiller bakerst gang på gang.

Hadde jeg visst det jeg vet i dag skulle jeg aldri ha utdannet meg innen dette. Ikke fordi det er noe galt med jobben, nei den elsker jeg. Men det hjelper så lite når jeg ikke kan forsørge familien min på jobben min.

Det er en skam at Kristin, Erna og Jens fremdeles står og messer om dette med likelønn. Både de selv og vi vet det er en blank løgn.
De gir en god dag i oss.
Det er ord uten mening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar