mandag 11. oktober 2010

Kari Jaquesson har lav intelligens..

...men jeg mobber henne ikke for det. Jeg bare stadfester et faktum.
Dette faktum begrunner jeg i hennes framferd i media.

En person med lav intelligens har manglende evner til å reflektere, se sammenhenger og nyansere.
De mangler oversikt og evner ikke se omfanget av sine påstander.
De tror gjerne verden er akkurat slik de ser den.
Verden blir med andre ord ganske snever, men enkel å forstå for dem det gjelder.

Jeg har sett tv programmer med Kari Jaquesson og lest en del av henne.
Hun er en flott og energisk dame men, etter mitt syn, så unyansert og grunn at jeg finner det merkelig at dette mennesket får uttale seg til stadighet.

Hun har et syn på overvektige. Et syn basert på hennes meninger og ikke noe forskning.
Overvektige er late og feite, enkelt og greit.
At hun ikke evner å se årsaker og sammenhenger forbauser ikke meg.
Det som derimot forbauser meg er at media vier denne "slankedronningen" så stor plass.

Nå tenker dere kanskje at jeg føler meg støtt over hennes uttalelser, at jeg føler trang til å forsvare meg.
Men nei, jeg vet akkurat hva som er årsaken til at jeg fort kan legge på meg.
Stress får meg til å øke i volum, dermed må jeg jobbe for å unngå stress.

Men en nyansert person som meg evner å se på mennesket bak, eller inni denne overvektige kroppen.
Hva er årsaken til at noen går opp i vekt?
Er det bare latskap, eller en dårlig vane du har arvet fra dine foreldre?
Nei, selvsagt er det ikke det. Mange overvektige sliter med psykiske vansker. Kanskje dårlig selvbilde er en viktig faktor, ++++.
Det er mange årsaker og det kan være flere faktorer som spiller inn.
En ting burde være klinkende klart: Kari Jaquesson burde ikke fortalt personer med depresjon eller annen psykisk lidelse hva man skal gjøre. Hun har absolutt ingen innsikt og burde overlate sånt til fagfolk.
Men i tråd med hennes funksjon så kjenner hun ikke sin begrensning, dette er symptomatisk.
Men her burde media vært sitt ansvar bevisst.

Hadde det vært så enkelt som Jaquesson hevder så ville det ikke vært et så enormt problem.
Hun tror sikkert 100% på sine påstander om at det er så lett som hun mener.

Det verste av alt, synes jeg, er at hun virker agressiv overfor de som er av en annen oppfatning enn henne.
Hennes påstander om alle overvektige er med på å opprettholde enkeltes lave selvfølelse, men kanskje denne dama tror at med hennes påstander så skal alle disse late feite personene ta seg sammen og slanke seg for å tekkes henne?

Når jeg så henne i en tv serie så virket det som hun tok andres fedme som en personlig greie mot seg. Hva med å bygge opp en indre motivasjon?

Jeg mener det er på høy tid å innse at Jaquesson og hennes like ikke er de rette til å slanke disse feite, late personene. Det har ikke funket.
Nå kan man få inn personer med fagkompetanse og med et annet menneskesyn enn det Jaquesson ser ut til å ha. Jeg nekter å tro at folk er feite for å ergre Jaquesson.

Vi trenger nye koster for å få bukt med dette enorme problemet som overvekt og fedme er.

13 kommentarer:

  1. Fedme = Latskap + For mye/usunn mat.

    Enkelt og greit..

    Man eser ikke ut fordi man er deprimert++, men man kan finne på å trøstespise.

    SvarSlett
  2. Dette var lavt, AG! Ikke bare usedvanlig usakelig, men lavt..

    SvarSlett
  3. Så i bunn å grunn så er det slik att så lenge jeg ikke liker hvordan du ser ut så skal du forandre deg, hvis ikke så har du det ikke bra med deg selv?

    SvarSlett
  4. Kari: Du har tydelig bestemt deg for at ditt syn er en sannhet selv om forskning viser noe helt annet.
    Hva sier det om deg?

    SvarSlett
  5. Galte: Fordi jeg har en annen mening enn deg?
    Jeg synes slett ikke det er usakelig å hevde at Jaquessons sine holdninger peker i retning av at hun har en mangler.
    Hun burde fått mindre oppmerksomhet og overlatt dette til fagfolk

    SvarSlett
  6. Major Payne: Det ser sånn ut ja.
    Alle de som er feite utgjør et problem og er gjenstand for påstander fra f.eks Jaquesson som hevder de er late og mangler styrke m.m.
    Det er å døemme en stor gruppe mennesker.
    Det er å utvise manglende forståelse for et sammensatt og vanskelig problem

    SvarSlett
  7. Jeg velger å annta at du er smellfeit AG og skulle vel vært noen burgere lettere?

    SvarSlett
  8. Nå må du sette deg skikkelig inn i saken, AG. Kari sier:

    "- Dette er jo ikke noe moralsk spørsmål. Det er ikke sånn at alle må være tynne. Jeg har sagt til mange som jeg kaller hverdagsfeite at de ikke må ned i vekt. Det går an å være fit and fat, som de sier i amerika. Det viktigste er om du har det gøy og er lykkelig, sier hun."

    Du og andre tar uttalelsene hennes helt ut av sammenhengen og velger å stille henne til veggs i forhold til et vridd, redigert og amputert versjon av hva hun mener.

    Kari sier at årsakene til at folk eser ut er at de spiser mer enn de forbrenner. Hvordan det kan bestrides, skjønner ikke jeg!!

    I forsøk med folk blant lukkede dører hvor vi får samme mat og rører oss like mye så forbrenner vi like mye. Dette er bevist gang på gang. Det er skremmende få forskjeller, da kroppen vår er en veldig optimalisert maskin. Skulle man ha veldig lav forbrenning burde kroppsfunksjonene våre vært effektivisert i forhold til et vanlig menneske, og da kan vi vel snakke om en ny art....

    Unntaket fra dette er selvsagt folk som faktisk har en sykdom som nedsetter stoffskiftet. Men disse er veldig sjeldent og har atskildig verre problemer å stri med enn at de har lav forbrenning.

    SvarSlett
  9. What: Du står helt fritt til å velge som du vil, akkurat som meg.
    Men ang. burgere så kan jeg ikke spise det pga at jeg har stomi

    SvarSlett
  10. Bajazz: Jeg har satt meg inn i saken. Jaquesson bygger sine påstander utfra sine egne subjektive meninger som går helt i motsatt retning av det fagfolk hevder.
    Jaquesson er forpliktet til å vise til kilder hun bygger sine påstander på, iallefall om hun vil bli oppfattet som seriøs.

    Jeg stiller Jaquesson til veggs pga uttalelser hun kommer med og at hun utviser manglende evne til refleksjon. Ikke bare i denne sammenhenger men i absolutt alle sammenhenger jeg har sett eller hørt henne.

    Det handler i liten grad om inntak av mat og forbrenning av energi. Det handler om holdninger, motivasjon og tilrettelegging. Og det handler om psykiske faktorer sammen med en hel paraply av faktorer.
    At dette er vanskelig for Jaquesson å forstå er en ting, men at media velger å profilere en med mangelfull kunnskap er no ganske annet

    SvarSlett
  11. Hæ? Det handler da i veldig stor grad om inntak av mat og forbrenning av energi? I TILLEGG til det hun peker på i forhold til hvordan samfunnet har blitt.
    Hun retter ingen pekefinger mot de som har en faktisk sykdom (som problemer med stoffskiftet), men de som er late og derfor blir feite. Jeg skjønner ikke at det skal være noe å begynne å rope hysterisk om, annet enn at det kanskje føles litt urettferdig for de som er overvektige at hun tar fra dem en unnskyldning for å la være å gjøre noe med problemet?

    Når det er sagt, så er jeg enig i at hun kan være litt for bastant og hun går veldig hardt ut når hun først mener noe. Jeg var selv veldig uenig med noe hun skrev for ikke så lenge siden, men akkurat dette er jeg enig i (selv om måten å uttrykke seg på kanskje er litt feil).

    SvarSlett